Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Selamat Datang ke blog kami :)

Tuesday 7 October 2014

SISTEM POLITIK ISLAM


                                                            Oleh: Ust. Khalid Ali Muhammad al-Anbari

Saat ini , menjadi pemimpin seakan dambaan setiap orang . Begitu banyak calon yang menawarkan diri. Puluhan Parti Politik dideklarasikan . Ratusan janji terucap. Beragam trik politik diperontokan.  Semuanya mengatakan : Sayalah yang paling layak menjadi orang nombor satu! Akulah yang paling pantas menjadi menjadi pemimpin! Sayalah politik yang  sejati,  paling amanah, paling adil, paling jujur , paling berpihak kepada  rakyat! dan seterusnya.

Demikianlah kenyataannya , setiap kita menyaksikannya di berbagai media masa , dan cetak mahupun elektronik , tanpa terasa hampir setiap kita hanyut dalam bidang politik. Semuanya memberi  komen dan pendapat, kritikan dan pujian , serta pemilihan siapa yang akan jadi pemenang. Bak kata seorang politik , hanya orang tertentu yang mengetahui secara perinci dan detail seluk beluk dunai politik.

Politik dan Islam tidak dapat dipisahkan, justeru ia adalah sebahagian daripada hidup manusia. Namun politik yang bagaimana? Ini yang menjadi persoalannya . Sebahagian daripada pejuang Islam sendiri kabur dengan makna dan kehendak politik. Mereka mudah terikut dengan aliran barat dan mengharapkan Islam dapat ditegakkan dengan cara itu.

Oleh itu, dengan adanya buku ini kita dapat membuat rujukan tentang sistem politik dalam islam . Buku ini  menghuraikan prinsip pemerintahan sebuah Negara Islam yang bermula dengan sejarah penubuhan Negara islam pertama di Madinah oleh Rasullullah s.a.w diikuti ciri-ciri,tujuan dan kaedah politik Islam itu sendiri serta hukum memerintah sesebuah dengan hukum selain daripada hukum Allah.

Perkara kedua yang difokuskan ialah soal pemimpin.Bagaimana kedudukan seorang pemimpin dalam islam? Apa syaratnya menjadi seorang pemimpin ? Bagaimana kaedah pelantikannya? Apakah bentuk kempimpinan yang harus digunakan?

Perkara ketiga ialah tentang tanggungjawab dan hak Negara. Antara seperti peranan sultan@raja,menteri dan ulama dalam sesebuah Negara manakala perkara keempat ialah tentang rakyat atau masyarakat dan komposisinya.


Perkara terakhir ialah tentang tanah air,kekuasaan politik,perundangan kehakiman,pelaksaannya,kementerian dan asas politik yang adil.Buku ini juga menceritakan fatwa tentang politik Islam oleh ulama terkemuka dunia islam.

     “Negara makmur yang mendapat keampunan Tuhan”


posting by: Norhusna Binti Othman
Matric No: 19DIP12F2047

No comments:

Post a Comment