Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Selamat Datang ke blog kami :)

Tuesday 7 October 2014

ALIRAN POLITIK DAN 'AQIDAH DALAM ISLAM

                                                       oleh: Prof.Dr.Muhhammad Abu Zahrah

Dalam islam, aspek politik dan 'aqidah termasuklah persoalan pelik yang banyak mengulas energi para pemikir dan para politik Muslim semenjak Rasulullah wafat. Keduanya berkaitan erat dan saling berkolerasi; menjadi sebab dan sekaligus akibat dari lahirnya sebuah aliran atau mazhab politik dan 'aqidah. pergumpulan di antara berbagai aliran, menampilkan aneka corak pemikiran yang memperkaya khazanah intelektual dalam islam.

Dalam buku yang ditulis guru besar dan bekas rektor Universiti Al-Azhar di Mesir ini, persoalan pelik dan luas itu dihuraikan secara singkat dan padat dengan merujuk langsung kepada sumber asli setiap aliran.  Huraiannya meliputi penyebab munculnya perbezaan pendapat dan isi persoalan yang melahirkan sebuah aliran. Juga mengungkap corak pemikiran, para pendiri dan pemukaanya, berikut latar belakang sosial politik serta faktor yang mempunyai mempengaruhi setiap mazhab dalam membangun dan mengembangkan pemikirannya.

Buku yang memberikan informasi rangka mengenai perkembangan politik dan 'aqidah dalam islam ini, merupakan rujukan penting bagi para mahasiswa , pengajar dan para pengamal sosial keagamaan.

Posting by : Maizatul Akma binti Zulkafli
Matric No: 19DIP12F2037

No comments:

Post a Comment