Assalamualaikum dan selamat sejahtera...Selamat Datang ke blog kami :)

Monday 6 October 2014

Sumpah Raja-raja Melayu pertahankan kesucian Agama Islam


Artikel : Daripada Utusan Malaysia


                      Merujuk kepada artikel di atas yang dipetik dari Utusan Malaysia, Sultan selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah bertitah tentang masalah kalimah Allah tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya. Hal ini akan mengganggu gugat kesucian Agama Islam.Raja-raja melayu bertanggungjawab memelihara kesucian Agama Islam di Malaysia. Agama Islam di Malaysia merupakan agama rasmi yang telah termaktub di dalam perlembagan negara.

                   Kepentingan politik dalam bagi mempertahankan Agama Islam memainkan peranan penting. Hal ini dapat dilihat semenjak zaman Rasulullah dan Khilafah Al-Rasyidin serta pemerintahan seterusnya. Pada zaman Rasulullah, Piagam Madianah merupakan perlembagaan yang digunapakai bagi melancarkan pentadbiran pada ketika itu. Namun perluasan Islam di seluruh dunia telah meletakan Malaysia salah satu negara yang terima kesan sumbangan tersebut.

                   Di Malaysia, sumbangan politik Islam dapat dilihat melalui kewujudan undang-undang yang diguna pakai bagi melindungi Agama Islam serta Umat Islam. Peranan pentadbiran Islam di Malaysia dapat di lihat melalui urusan pentadbiran Agama Islam yang diketuai oleh Sultan di setiap negeri, Yang Dipertuan Agong sebagai ketua Agama bagi negeri-negeri yang tidak mempunyai Sultan, urusan pentadbiran agama dijalankan oleh ulama-ulama dan golongan cerdik pandai tempatan serta badan pentadbiran agama yang diuruskan oleh Agama Islam Negeri dan Mahkamah Syariah.

                   Kesimpulannya, politik yang cekap dan teratur akan membantu menghindarkan gejala yang tidak sihat berkaitan kesucian Agama Islam. Hal ini, bagi menjamin kesejahteraan umat manusia. Selain itu, ianya dapat menghindarkan daripada permusuhan di kalangan umat islam dan bukan islam yang ada dalam negara islam.

Posting By : Nurul Effa Fazira Binti Othman
Matric No : 19DIP12F2045

No comments:

Post a Comment